minder moe in 30 dagen kennisbank1.png
slaapcyclus
en slaaptekort
Slaapcyclus en slaaptekort
Slapen is een vereiste om je lichaam en geest te laten herstellen van de dag. Allerlei indrukken die je gedurende de dag hebt opgedaan worden tijdens de slaap verwerkt. Ook ontspannen je spieren die overdag actief zijn geweest. Tijdens de slaap maakt je lichaam meer nieuwe cellen en afweerstoffen aan dan wanneer je wakker bent. 
Wat gebeurd er met je lichaam tijdens de slaap?
Tijdens de slaap gebeurt er veel in je lichaam:
  • je hersenactiviteit verandert
  • je lichaamstemperatuur daalt (ongeveer 1 graad)
  • je pupillen worden kleiner
  • je hartslag vertraagt
  • je ademt minder lucht in
  • je produceert minder speeksel
  • je produceert minder urine
  • de hoeveelheid groeihormonen neemt toe 
  • de hoeveelheid stresshormonen neemt af
 
Fasen van slaap
Er zijn vier fasen van slaap die samen je slaap cyclus voermen. Gemiddeld wordt je hele slaapcyclus zo’n drie tof vijf keer doorlopen en deze duurt ongeveer 90 tot 120 minuten. Een gezonde slaap doorloopt vier fases. Deze zijn onderverdeelt in de Non-REM-slaap en de REM-slaap.
 
NON-REM-slaap
In deze drie fases heb je geen REM. Dit staat voor Rapid Eye Movement.
 
Fase 1: Sluimerfase (NREM1)
De sluiterfase is de overgangsfase tussen waken en slapen. De oogbeweging wordt trager. Je hebt moeite om je ogen open te houden en je valt uiteindelijk in slaap. Je hersenactiviteit neemt langzaam af. 
 
Fase 2: Lichte slaap (NREM2)
In deze fase begint je slaap, maar is nog heel licht. Je wordt niet meer van elk geluid wakker, maar je kan wel makkelijk gewekt worden. 
 
Fase 3: Diepe slaap (NREM3)
Dit is de fase van de echte diepe slaap.Je ademhaling en je hartritme dalen tot het laatste ritme. Als je uit deze slaap gewerkt wordt dan ben je gedesoriënteerd en heb je tijd nodig om je te realiseren waar je bent. Deze fase zorgt voor fysiek herstel. 
 
REM slaap
In deze fase zijn er snelle oogbewegingen (Rapid Eye Movement) en is er sprake van grote hersenactiviteit. Je spieren zijn volledig ontspannen.
Fase 4: Droomslaap (REM-slaap)
Tijdens de REM-slaap is je hersenactiviteit vergelijkbaar met wanneer je wakker bent. Je hersenen zijn tijdens de REM-slaap actief met dromen, het verwerken van informatie en allerlei geheugenfuncties. Tijdens de droomslaap vind een grote activiteit van lichaam en geest plaats. Deze fase kost dan ook energie. De functie van de droomslaap is o je geest te verfrissen en de ervaringen die je tijdens de dag hebt opgedaan te verwerken. Een volwassenen zit gedurende 15% van de slaap in deze REM-slaap. Bij een baby kan dat wel 70% zijn! Wanneer je een aantal nachten na elkaar minder REM-slaap hebt bijvoorbeeld omdat je elke keer gewekt wordt tijdens deze slaap dan neemt de behoefte aan REM-slaap toe. 
Je slaapcyclus
Na elke REM-slaapfase ontwaak je soms kort (en vaak onbewust) en begint je hele slaapcyclus van lichte slaap naar diep slaap, naar droomslaap weer vooraf aan tot het tijd is om te ontwaken. 
 
De eerste 3 slaapcycli (4 tot 5 uur), worden je kernslaap genoemd omdat hier vrijwel alle diepe slaap optreedt. Dit zijn de twee slaapfasen die van essentieel belang zijn voor de kwaliteit van je nachtrust. De overige slaap wordt restslaap genoemd omdat nog niet duidelijk is wat de exacte functie is van deze slaapcycli. 

"Ik vier nu dat jouw programma zo’n omslag heeft bewerkstelligd. Dat ik naar zolder kan lopen zonder eerst op bed te ploffen omdat ik niet meer weet waar ik de energie vandaan moet halen om iets anders te doen. " 

Joke S.

"Ik had het idee dat ik juist grote drastische dingen moest veranderen om minder moe te zijn. Ik merk dat juist kleine dingen ook genoeg zijn en dit makkelijker vol te houden is."

Inez. S.

"De mails vind ik een goede reminder om mezelf elke keer weer even te helpen herinneren wat ik wil. En dat gaat goed want ik ben minder moe. Ik weet nu dat bepaalde personen me het meeste energie kosten. Ik blijf actie ondernemen!"

Herma B. 

Voor het eerst heb ik aan andere toe kunnen geven dat ik moe ben. Met de openheid kwam ook de verwondering en bijna schaamte; hoe is het mogelijk dat ik niet eerder zag hoe slecht ik voor mijn lijf zorgde???"

Karin van de G.

VERMOEIDHEID · STRESS · BURN-OUT · MINDER MOE

MinderMoe 

Park Oog in Al 1 

3533 HE Utrecht

telefoon: 06-12353194

email:     derek@mindermoe.nl

© 2019 by MinderMoe.nl

  • Facebook Basic Black
  • Twitter Basic Black
  • RSS Basic Black