minder moe in 30 dagen kennisbank1.png
planning van 
Wesley
De planning van Wesley​
Hieronder kun je de planning van deelnemer Wesley vinden die zijn planning met ons heeft gedeeld. Je kunt deze als voorbeeld gebruiken hoe hij stap voor stap heeft gewerkt aan zijn planning om van zijn huidige situatie richting zijn ideale situatie te gaan. Soms weet je niet goed hoe je week verloopt en het kan ook zijn dat er dingen tussendoor komen die aandacht vragen. Dat is niet erg. Een planning heeft soms ook als doel zodat je bewust weet wat je kunt verwachten van de week of op welke dag je het drukker hebt en je tijdens deze dag je grenzen beter mag bewaken zodat je meer balans kunt houden. 
In de planning heeft Wesley gekeken hoe hij in zijn planning meer bewust kan zijn in de keuzes die hij maakt. Hij heeft tijdens het programma de 30 dagen gebruikt om elke week iets te veranderen in zijn planning en om voor de volgende week meer rekening te houden met zijn ideale situatie. 
 
Het kost vaak tijd om je een planning eigen te maken. In dit geval is dit de planning van Wesley. De kans is groot dat door jouw privé situatie of het werk wat je doet je planning er totaal anders uit ziet. Het is ook niet bedoeld om de planning van Wesley als leidraad te gebruiken maar dit is meer een voorbeeld. Om je een idee te geven hoe een planning er uit zou kunnen zien. 
 
Huidige situatie
Wesley: “In de eerste week van het programma stond mijn planning eigenlijk al vast. Mijn agenda was goed gevuld met allerlei dingen waarvan ik van te voren niet heel erg bewust was. Ik keek veel Netflix en ook ging ik altijd met de auto naar mijn werk terwijl het OV vergoed wordt en ik ook goed op de fiets zou kunnen. ”
 
Vanuit mijn huidige situatie heb ik gekeken naar hoe mijn ideale situatie eruit ziet. 
 
Ideale situatie
Bij het kijken naar de ideale situatie heeft Wesley de volgende richtlijnen aangehouden: 
  • Ideale tijd om ’s morgens op te staan half 7.
  • Ideale tijd om ’s avonds naar bed te gaan 22:30. 
  • Lunch tijd inplannen niet achter het bureau. 
  • Vrije tijd voor jezelf en ‘witjes’, ruimte waarin je zelf kunt bepalen wat je wilt doen en waar je behoefte aan hebt. 
  • Ongestoord werken in de stilte ruimte. 
  • Niet als eerste mijn e-mail controleren maar later in de ochtend. 
  • Genoeg tijd voor mijn hobby interieur advies. 
  • Niet met de auto naar het werk maar met ov of op de fiets. 
  • Afspraken/vergaderingen het liefst bundelen in plaats van dwars door mijn agenda heen. 
  • 2-3x in de week sporten, hardlopen en 1 of 2x krachttraining.
 
Wesley: “Voor mij heeft het erg geholpen om een overzicht te maken van mijn planning in een ideale situatie. Naast de dingen die voor mij belangrijk zijn wilde ik ook meer bundeling van de zakelijke afspraken die ik heb en minder tijd kwijt zijn aan het controleren van mijn e-mails. Waar ik me echt meer van bewust ben geworden is dat een week maar 7 dagen heeft. Het liefst zou ik veel meer dingen willen doen. Ik besef me dat mijn tijd eigenlijk best wel schaars is.”
 
Planning na 2 weken tijdens het volgen van de 30 dagen uitdaging
Wesley:“Twee weken later lukte het mij om mijn planning meer aan te passen naar mijn ideale situatie. Hierbij had ik twee belangrijke stappen gezet: bewust eerder naar bed en 2x in de week sporten. Ook had ik mezelf als doel gesteld om minimaal 2x in de week met de fiets naar mijn werk gegaan. Ik kijk minder Netflix omdat ik weet dat de kans hierdoor groot is dat ik te laat ga slapen waardoor ik minder energie heb.”
 
Hieronder kun je de 3 planningen van Wesley bekijken. Deze hebben we uitgewerkt in een overzicht in excel. Voor jezelf kun je het schema gebruiken bij je werkboek ‘Energie gevende keuzes maken’ gevouwen zit. 
 
Legenda
blauw: werk en verplichte sociale dingen 
paars: vrienden / familie 
groen: dagelijkse beweging / sporten 
geel: hobby interieur advies
rood: Bewust vrije tijd 
oranje: tv kijken / Netflix 
huidige planning 
Wesley
ideale planning 
Wesley
ideale planning 
Wesley

"Ik vier nu dat jouw programma zo’n omslag heeft bewerkstelligd. Dat ik naar zolder kan lopen zonder eerst op bed te ploffen omdat ik niet meer weet waar ik de energie vandaan moet halen om iets anders te doen. " 

Joke S.

"Ik had het idee dat ik juist grote drastische dingen moest veranderen om minder moe te zijn. Ik merk dat juist kleine dingen ook genoeg zijn en dit makkelijker vol te houden is."

Inez. S.

"De mails vind ik een goede reminder om mezelf elke keer weer even te helpen herinneren wat ik wil. En dat gaat goed want ik ben minder moe. Ik weet nu dat bepaalde personen me het meeste energie kosten. Ik blijf actie ondernemen!"

Herma B. 

Voor het eerst heb ik aan andere toe kunnen geven dat ik moe ben. Met de openheid kwam ook de verwondering en bijna schaamte; hoe is het mogelijk dat ik niet eerder zag hoe slecht ik voor mijn lijf zorgde???"

Karin van de G.

VERMOEIDHEID · STRESS · BURN-OUT · MINDER MOE

MinderMoe 

Park Oog in Al 1 

3533 HE Utrecht

telefoon: 06-12353194

email:     derek@mindermoe.nl

© 2019 by MinderMoe.nl

  • Facebook Basic Black
  • Twitter Basic Black
  • RSS Basic Black