minder moe in 30 dagen kennisbank1.png
planning
maken 
Wat maakt precies een goede planning?
Het maken van een planning is niet altijd eenvoudig. Vaak kost het wat aandacht om er achter te komen wat voor jou een goede en fijne planning is. Ook kan het zijn dat je misschien niet veel keuze hebt in je planning. Dit kan privé zijn omdat je kinderen overal naar toe gebracht willen worden en opgehaald, maar ook zakelijk wanneer je veel afspraken hebt en vergaderingen. 
Beïnvloeden van je planning
Wanneer je een planning maakt helpt het je om vooral te focussen op de momenten waarop je zelf wel invloed hebt op je planning. Het kan zijn dat dit 's avonds is wanneer de kinderen naar bed zijn. Maar dit kunnen ook momenten of dagdelen zijn op je werk waarop je geen afspraken / veranderingen of andere verplichtingen hebt. 
Elke week is anders 
Het lastige van plannen is dat je hier eigenlijk elke week tijd voor vrij moet maken om te kijken hoe je week gaat lopen en wat je voor de toekomst misschien anders zou willen. Het is eigenlijk continu experimenteren en ervaren hoe jij de week ervaart. Daarna kun je voor de weken erop kijken hoe je dit misschien anders kunt doen of anders in kunt plannen. 
Richtlijnen voor balans
Wanneer je een planning maakt is het goed om rekening te houden met de volgende factoren: 
  • Het tijdstip van opstaan.
  • Het tijdstip om te gaan slapen (zodat je voldoende slaapt 6-8 uur afhankelijk per persoon). 
  • Je reistijd. 
  • Tijd nemen voor je lunch en avondeten. 
  • Vrije tijd voor jezelf!
  • Tijd voor sporten.
  • Tijd voor het huishouden en boodschappen.
  • Indeling van je activiteiten op je werk (kijk waar je mee wilt beginnen wanneer je de meeste energie hebt. Welke taken kosten minder moeite, deze kun je aan het einde van de dag doen wanneer je minder energie over hebt.)
  • Tijd voor sociale activiteiten en of mantelzorg. 
 
Je agenda
Tegenwoordig zijn er veel verschillende manieren waarop je je agenda bij kunt houden. In je telefoon, het programma Outlook, een papieren agenda etc. In het begin wanneer je een overzicht wilt krijgen raden wij aan om een vel papier te pakken (zoals deze zit bijgevoegd bij het werkboek: 'Meer tijd door keuzes') en een potlood zodat je makkelijk kunt corrigeren en schuiven. Wanneer je voor jezelf een idee hebt hoe jouw week er globaal uit kan zien kun je dit in je achterhoofd houden tijdens het plannen in bijvoorbeeld je telefoon of het programma Outlook. 
Agenda blokken 
Een van de beste tips om ongestoord te kunnen werken, om even een moment voor jezelf te kunnen hebben tijdens het werk is om dit ook daadwerkelijk in je agenda te blokken. Als is dit 10 of 15 minuten. Zeker wanneer iemand anders afspraken in jouw agenda kan maken is het aan te bevelen om momenten voor jezelf te blokken. 
Energie balans 
Wanneer je een beter overzicht hebt van je planning dan kun je ook kijken wanneer je de drukste dag van de week hebt. Het is handig om hier al een dag van te voren rekening mee te houden in je energie management. Door bijvoorbeeld je agenda minder vol te plannen, meer tijd te nemen voor rust en ontspanning of om op tijd te gaan slapen. Op deze manier is de kans het grootst dat je de drukste dag van de week met een volle batterij begint. 

"Ik vier nu dat jouw programma zo’n omslag heeft bewerkstelligd. Dat ik naar zolder kan lopen zonder eerst op bed te ploffen omdat ik niet meer weet waar ik de energie vandaan moet halen om iets anders te doen. " 

Joke S.

"Ik had het idee dat ik juist grote drastische dingen moest veranderen om minder moe te zijn. Ik merk dat juist kleine dingen ook genoeg zijn en dit makkelijker vol te houden is."

Inez. S.

"De mails vind ik een goede reminder om mezelf elke keer weer even te helpen herinneren wat ik wil. En dat gaat goed want ik ben minder moe. Ik weet nu dat bepaalde personen me het meeste energie kosten. Ik blijf actie ondernemen!"

Herma B. 

Voor het eerst heb ik aan andere toe kunnen geven dat ik moe ben. Met de openheid kwam ook de verwondering en bijna schaamte; hoe is het mogelijk dat ik niet eerder zag hoe slecht ik voor mijn lijf zorgde???"

Karin van de G.

VERMOEIDHEID · STRESS · BURN-OUT · MINDER MOE

MinderMoe 

Park Oog in Al 1 

3533 HE Utrecht

telefoon: 06-12353194

email:     derek@mindermoe.nl

© 2019 by MinderMoe.nl

  • Facebook Basic Black
  • Twitter Basic Black
  • RSS Basic Black