minder moe in 30 dagen kennisbank1.png
Prikkels, prikkels en prikkels​
Prikkels zijn eigenlijk alle impulsen die je zintuigen prikkelen. De meeste prikkels zien en horen we. Maar je kunt ook prikkels voelen, ruiken en zelfs proeven. Vaak zorgt drukte om je heen voor overprikkeling van wat je ziet en wat je hoort. Dit verwerk je allemaal en kan ook voor veel gedachtes zorgen. Want de kans is groot dat je hier in je hoofd wat mee wilt doen.
Verwerken van prikkels
Prikkels worden zowel bewust als onbewust verwerkt. Maar goed ook want anders zou je echt gek worden. Misschien wordt je dat al van de prikkels die je bewust binnen krijgt. Vanuit de gedachten die je hebt wil je graag prikkels snappen. Een voorbeeld hiervan is dat je graag wilt weten waar een geluid vandaan komt, wat dit geluid veroorzaakt en je kunt jezelf waarschijnlijk nog veel meer vragen stellen rondom een geluid. En dat is dan nog maar 1 geluid. Wat als je verschillende geluiden tegelijk hoort, of kort na elkaar? Kun je je voorstellen dat het niet gek is dat prikkels veel energie kosten? Ook hebben we het hier over nog maar 1 prikkel. Maar wat als je dingen ziet en tegelijk ook dingen hoort? Dit zorgt dan voor twee keer zoveel gedachten, redenaties en dingen die je wilt snappen. 
 
Energie-vretende prikkels
Het verwerken en bewust worden van prikkels kost energie. Dit is een actief proces omdat je hoofd hier iets mee doet. Helemaal wanneer je verschillende soorten prikkels tegelijk binnen krijgt. Dit kan voor zoveel activatie veroorzaken dat je hier stress van hebt en hier gespannen van wordt. Ook kunnen bepaalde prikkels voor een stroom aan negatieve gedachtes veroorzaken. Bijvoorbeeld de prikkel van een scheldend persoon, een ruzie of een heel irritant geluid. Het kost extra moeite om hier mee om te gaan. 
 
Of je bewust of onbewust bent van een prikkel gaat vaak automatisch. Wanneer er gevaar is bijvoorbeeld dan gaat je aandacht hier automatisch naar toe. Vaak kun je je ook afsluiten voor een negatieve prikkel, bijvoorbeeld pratende mensen, de motor van een vliegtuig of een irritant geluid in de trein. Het actief afsluiten voor een bepaalde prikkel kost ook energie. Niet gek dat je na een drukke dag of wanneer je lang in het vliegtuig hebt gezeten vaak behoefte hebt aan rust en een prikkel arme omgeving. 
 
Energie-gevende prikkels
Prikkels kunnen je ook energie geven. Vaak heeft dit te maken met een positieve stimulatie van een zintuig. Bijvoorbeeld wanneer je ergens erg van geniet. In de blog ‘positieve prikkels, hier in de kennisbank (dit kom je ook later tegen in je werkboek) kun je voorbeelden vinden van positieve prikkels ter inspiratie. Een ander woord hiervoor is geniet momentjes. Momenten waarbij je zintuigen op een positieve manier gestimuleerd worden waardoor je hiervan geniet. 
 
Energie balans
Vaak heeft je energie balans ook te maken met welke prikkels je wel of niet goed kunt verdragen. Wanneer je niet genoeg energie in je batterij hebt dan is het niet gek dat je slechter tegen energie-vretende prikkels kunt. Letterlijk kun je je minder goed voor deze prikkels afsluiten wanneer je niet genoeg energie hebt. Het is dan goed om energie-gevende prikkels op te zoeken. Dingen waarvan je geniet en die jou positieve energie geven. Ook laad je je batterij op wanneer je minder prikkels op zoekt. Dit doe je door actief rust en ontspanning op te zoeken. Dit is vaak in een prikkel arme omgeving of wanneer je met je aandacht en focus even helemaal bij jezelf bent door bijvoorbeeld een ademhaling oefening of een meditatie (drie voorbeelden hiervan kun je onderaan deze pagina downloaden). 
 
Wanneer je juist goed in je vel zit en je batterij heelmaal vol met energie zit is het makkelijker om je af te sluiten voor energie-vretende prikkels. Ook kan het zijn dat je letterlijk minder geprikkeld of sacherijnig wordt wanneer je te maken krijgt met energie-vretende prikkels. 
 
Ben jij je bewust welke prikkels je actief wel en niet opzoekt op een dag? Wat is over het algemeen jouw balans tussen energie-gevende en energie-gevende prikkels?  

"Ik vier nu dat jouw programma zo’n omslag heeft bewerkstelligd. Dat ik naar zolder kan lopen zonder eerst op bed te ploffen omdat ik niet meer weet waar ik de energie vandaan moet halen om iets anders te doen. " 

Joke S.

"Ik had het idee dat ik juist grote drastische dingen moest veranderen om minder moe te zijn. Ik merk dat juist kleine dingen ook genoeg zijn en dit makkelijker vol te houden is."

Inez. S.

"De mails vind ik een goede reminder om mezelf elke keer weer even te helpen herinneren wat ik wil. En dat gaat goed want ik ben minder moe. Ik weet nu dat bepaalde personen me het meeste energie kosten. Ik blijf actie ondernemen!"

Herma B. 

Voor het eerst heb ik aan andere toe kunnen geven dat ik moe ben. Met de openheid kwam ook de verwondering en bijna schaamte; hoe is het mogelijk dat ik niet eerder zag hoe slecht ik voor mijn lijf zorgde???"

Karin van de G.

prikkels,
prikkels en prikkels

VERMOEIDHEID · STRESS · BURN-OUT · MINDER MOE

MinderMoe 

Park Oog in Al 1 

3533 HE Utrecht

telefoon: 06-12353194

email:     derek@mindermoe.nl

© 2019 by MinderMoe.nl

  • Facebook Basic Black
  • Twitter Basic Black
  • RSS Basic Black