Please reload

Recent Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Featured Posts

Maak korte metten met je energievreters en bevrijd je energiegevers.

January 23, 2017

Gisteren kreeg ik een mail van een vrouw 43, alleenstaand met 2 kinderen. Ze wilde graag minder moe zijn en of ik haar daarbij kan helpen. Haar grootste frustratie, zo vertelde ze in haar mail, was dat alles haar zoveel energie kost. Er waren maar een paar dingen waar ze energie van kreeg.

 

Misschien kun jij ook wel wat minder energievreters gebruiken en wat meer energiegevers? Daar gaat de blog van deze week over.

 

 

Energiegevers en -vreters

Alle dingen, gedachten of gebeurtenissen kunnen je energie geven of juist energie kosten. Energievreters zijn eigenlijk alle dingen die je energie kosten. Dit kunnen piekergedachten zijn, dingen die je moet doen, alcohol, lichamelijke klachten of slecht slapen. 

 

Energiegevers zijn juist alle dingen die jou energie opleveren. Vaak zijn dit dingen waar je van nature zin in hebt, je hart sneller van gaat kloppen of waar een passie van je ligt. Andere voorbeeld kunnen zijn: tijd voor jezelf hebben, dingen waar je zin in hebt, gezonde voeding, lichamelijke beweging die bij je past of mensen waar je van houdt.

 

Korte en lange termijn

Soms is het lastig om de energiegevers en -vreters goed van elkaar te scheiden. Soms levert iets op korte termijn veel energie op terwijl op de langer(e) termijn dit juist meer energie kost. 

 

Een voorbeeld hiervan is stress. Stress zorgt ervoor dat je zintuigen scherper zijn. Dat je meer denkvermogen hebt en dat je je goed kunt focussen. Dit alles kost wel meer energie dan wanneer je ontspannen bent. Daarom kan een korte periode van stress heel goed zijn als je bijvoorbeeld een grote prestatie wilt leveren (denk bijvoorbeeld aan topsporters). Maar als je de hele dag een opeenstapeling hebt van stress zonder ontspanning dan is de kans groot dat je aan het einde van de dag geen energie meer over hebt. 

 

Een ander voorbeeld is voeding waar veel suiker in zit. Eerst ervaar je een piek in je energie maar daarna een dip. Suiker is een goede bron van energie wanneer je direct energie nodig hebt. De vertering gaat snel en de energie wordt snel vrij gegeven in je bloedbaan. Op deze manier kun je je lichaam snel van veel energie voorzien. Een nadeel is het wanneer je deze energie niet verbruikt (bijvoorbeeld omdat je stil zit achter een bureau). De suikerpiek wordt bijna altijd gevolgd door een suikerdip: je lichaam heeft moeite om je bloedsuiker weer in balans te brengen nadat er zoveel energie in één keer vrij is gekomen. Dit kan zorgen voor trillen en een naar gevoel.

 

Overal op toepasbaar

Energiegevers en -vreters kun je in een haast oneindige lijst van categorieën overal op toepassen. In je werk kunnen taken je energie opleveren als deze motiverend of inspirerend zijn. Bureaucratie of een ontplofte mailbox kunnen aan de andere kant juist energie kosten. Andere voorbeelden van categorieën zijn: familie, vrienden, het gezin, je gezondheid of de voeding die je eet. 

 

Balans

Als je veel energievreters hebt in een bepaalde categorie, bijvoorbeeld in je werk, dan is het goed om dit aan te pakken. Als je werk veel energie kost is het mogelijk om dit voor een tijd te compenseren. Bijvoorbeeld met dingen die je extra energie opleveren. Maar op een gegeven moment kan het toch aan je gaan knagen. Of het kan je juist extra energie kosten om elke keer maar weer energiegevende dingen te vinden om de energievreters te compenseren. Daarom is het goed om naast het compenseren van energievreters deze zo weinig mogelijk te hebben. 

 

Bewustwording

Wanneer je je bewust bent van wat voor jou energiegevers en energievreters zijn ben je beter in staat om de hoeveelheid energie die je hebt te kunnen reguleren. 

 

Heb je een druk sociaal weekend voor de boeg? Probeer dan je zakelijke agenda op maandag wat rustiger in te plannen. Ook is de eerste stap naar verandering dat je je bewust bent van hoe de situatie nu is. Daarna kun je kijken wat je doel is en wat je precies zou willen en kunnen veranderen. 

 

Actie!

Misschien kun je nu al voor jezelf een kort lijstje maken van dingen die je energie kosten en dingen die je energie opleveren. Het zou kunnen zijn dat je het lastig vindt om dit te kunnen bedenken. Dat is geen probleem. Je zou dan de komende dagen eens stil kunnen staan bij dingen die je doet of dit je energie oplevert of juist energie kost. 

 

Tot slot

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring. Dus mijn vraag aan jou: 

 

Wat is jouw grootste energievreter?

 

Veel plezier,

 

Derek 

 

 

PS: Wil jij de uitdaging aangaan om in 30 dagen Minder Moe te zijn? Klik dan hier voor de verschillende MinderMoe uitdagingen en zet kleine stappen met een grote impact.

 

 

 

 

 

 

 

Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags
Please reload

Archive
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

VERMOEIDHEID · STRESS · BURN-OUT · MINDER MOE

MinderMoe 

telefoon: 06-12353194

email:     derek@mindermoe.nl

© 2019 by MinderMoe.nl

  • Facebook Basic Black
  • Twitter Basic Black
  • RSS Basic Black