minder moe in 30 dagen kennisbank1.png
stress en prikkels
Stress en prikkels​
Wanneer je veel prikkels tegelijk binnen krijgt zorgt dit voor een stress reactie.
Stress is eigenlijk een chemische reactie die in je lichaam plaats vindt op het moment dat er iets gebeurt wat je spannend vindt of druk veroorzaakt. Deze chemische reactie heeft het doel om je lichaam klaar te maken voor een vecht of vlucht reactie. Het hormoon adrenaline komt vrij. Dit zorgt ervoor dat je in een soort opperste staat van paraatheid bent. Hierdoor wordt je sympathisch zenuwstelsel (SZS) geactiveerd.
Wanneer dit geactiveerd wordt zorgt dit voor:
 
  • Stijging van je bloeddruk.
  • Stijging van je hardslag
  • Meer zuurstofrijk bloed dat stroomt naar je spieren, je hart en je hersenen.
  • Stijging van je bloedsuikerspiegel zodat er meer brandstof (glucose) geleverd kan worden aan je spieren.
  • Je spieren spannen zich samen.
  • De longblaasjes verwijderen zich en je ademhaling wordt sneller voor een betere opname van zuurstof.
  • Het bloed trekt weg uit je gezicht.
  • Je spijsvertering komt op een laag pitje te staan. 
  • Je keel knijpt samen, je handen worden koud en het zweet breekt je uit.
 
Gezond of ongezond?
Misschien herken je wel dat juist wanneer je een beetje onder druk staat dit je een goed gevoel geeft: “Je voelt je scherp, je bent gefocust en dat ene kan er ook nog wel bij.” En dat klopt vaak ook. Want net zoals bij topsporters presteer je het beste wanneer je onder de juiste hoeveelheid druk of stress staat. Je profiteert dan van de voordelen van het stresshormoon adrenaline. 
Wanneer je te veel stress ervaart of wanneer je continu onder druk staat werkt dit tegen je. Je geeft je lichaam dan onvoldoende mogelijkheid om te herstellen. Ook kan het zijn dat prikkels dan juist heftiger binnen komen. Want wanneer je alert bent dan staan al je zintuigen op scherp en ben je ook meer alert voor prikkels. Zowel de energie-vretende als de energie-gevende. Want juist rust en ontspanning is nodig om terug in balans te komen. 
Ontspanning
Wanneer je ontspant of ontspannen bent activeert dit het parasympatisch zenuwstelsel (PZS). Dit zenuwstelsel is een deel van het autonome zenuwstelsel. De parasympathicus beïnvloedt de organen zodanig dat het lichaam in een toestand van rust en herstel kan komen. De invloed van het parasympathisch zenuwstelsel brengt reacties teweeg op een groot aantal organen:
 
  • Je ogen sluiten zich en je pupillen vernauwen zich.
  • Toename van speekselproductie in je mond. 
  • Je neus en mond produceren meer slijm. 
  • Je hart klopt trager en de hartslagen zijn minder krachtig. 
  • In je longen vernauwen de luchtpijptakjes (bronchioli), waardoor er per ademhaling minder lucht binnen komt. 
  • In je mag wordt meer maagsappen uitgescheden. 
  • De toename van vertering neemt doe in je darmen. 
  • Je produceert meer urine in je nieren. 
  • Je blaas trekt samen waardoor urine-uitscheiding plaats kan vinden. 
bron: medicinfo.nl
Welke prikkels? 
Het is goed afhankelijk van wat je wil energie-gevende prikkels toe te voegen of juist energie-vretende prikkels te vermijden. Na het ervaren van energie-vretende prikkels is het goed om je batterij weer op te laden en om rust en ontspanning op te zoeken. Energie-gevende prikkels kunnen je hierbij helpen. 

"Ik vier nu dat jouw programma zo’n omslag heeft bewerkstelligd. Dat ik naar zolder kan lopen zonder eerst op bed te ploffen omdat ik niet meer weet waar ik de energie vandaan moet halen om iets anders te doen. " 

Joke S.

"Ik had het idee dat ik juist grote drastische dingen moest veranderen om minder moe te zijn. Ik merk dat juist kleine dingen ook genoeg zijn en dit makkelijker vol te houden is."

Inez. S.

"De mails vind ik een goede reminder om mezelf elke keer weer even te helpen herinneren wat ik wil. En dat gaat goed want ik ben minder moe. Ik weet nu dat bepaalde personen me het meeste energie kosten. Ik blijf actie ondernemen!"

Herma B. 

Voor het eerst heb ik aan andere toe kunnen geven dat ik moe ben. Met de openheid kwam ook de verwondering en bijna schaamte; hoe is het mogelijk dat ik niet eerder zag hoe slecht ik voor mijn lijf zorgde???"

Karin van de G.

VERMOEIDHEID · STRESS · BURN-OUT · MINDER MOE

MinderMoe 

Park Oog in Al 1 

3533 HE Utrecht

telefoon: 06-12353194

email:     derek@mindermoe.nl

© 2019 by MinderMoe.nl

  • Facebook Basic Black
  • Twitter Basic Black
  • RSS Basic Black