minder moe in 30 dagen kennisbank1.png
verschillende
soorten beweging
Verschillende soorten beweging​
Hieronder kun je een overzicht vinden van verschillende soorten beweging en waar je aan kunt denken. Deze indeling is niet altijd rechtlijnig te maken. Dit hangt soms ook af van de mate van intensiviteit. Fietsen kun je namelijk als rust en ontspanning beschouwen maar wanneer je hard fietst en je echt je benen belast is dit meer kracht & conditie. 
Onderstaande indeling is bedoeld om je te inspireren en je een idee te geven van de mogelijkheden. 
 
Rust & ontspanning
  • (Yin) Yoga
  • Wandelen
  • Fietsen 
  • Golfen
  • Tennis
  • Schoolslag wemmen
  • Dansen
  • Tuinieren 
  • Aquajoggen
 
Kracht & conditie
  • Fitness
  • Squashen
  • Borstcrawl Zwemmen
  • Hardlopen
  • Power trail 
  • Roeien
  • Bootcamp in de natuur
  • Wielrennen
  • Schaatsen
 
Dagelijkse beweging:
  • Neem wat vaker de lift. 
  • Ga (een gedeelte) op de fiets in plaats van met de auto of het openbaar vervoer. 
  • Wandel tijdens je (lunch) pauze. 
  • Neem een omweg wanneer je thee of koffie gaat halen op je werk. 
  • Huishoudelijke taken tellen ook mee als dagelijkse beweging. 
  • Wandel een langere route met de hond of rij eerst met de auto naar een mooi stuk natuur om daar te wandelen. 
  • Ga met een (klein) kind naar de speeltuin.
  • Neem thuis of wanneer niemand je ziet 2 of 3 traptreden tegelijk. 
  • Parkeer je auto verder weg in een parkeergarage en neem de trap. 
  • Draag je zware boodschappen tas in plaats van deze in een karretje te leggen.
 
Beweegnorm
Volgens de NNGB (Nederlandse Norm Gezond Bewegen) moeten volwassenen vijf dagen in de week ten minste 30 minuten  matig intensief (bijvoorbeeld fietsen of stevig wandelen) bewegen. 
 
Behalve voldoende bewegen is het belangrijk om fit te blijven volgens de fitnorm. De fitnorm voor een volwassene is drie keer per week minimaal 20 minuten zwaar intensief bewegen. 
 
Combinorm
De combinorm is een combinatie van de NNGB en de fitnorm. Je voldoet hieraan wanner je aan tenminste één van de beide normen voldoet.

"Ik vier nu dat jouw programma zo’n omslag heeft bewerkstelligd. Dat ik naar zolder kan lopen zonder eerst op bed te ploffen omdat ik niet meer weet waar ik de energie vandaan moet halen om iets anders te doen. " 

Joke S.

"Ik had het idee dat ik juist grote drastische dingen moest veranderen om minder moe te zijn. Ik merk dat juist kleine dingen ook genoeg zijn en dit makkelijker vol te houden is."

Inez. S.

"De mails vind ik een goede reminder om mezelf elke keer weer even te helpen herinneren wat ik wil. En dat gaat goed want ik ben minder moe. Ik weet nu dat bepaalde personen me het meeste energie kosten. Ik blijf actie ondernemen!"

Herma B. 

Voor het eerst heb ik aan andere toe kunnen geven dat ik moe ben. Met de openheid kwam ook de verwondering en bijna schaamte; hoe is het mogelijk dat ik niet eerder zag hoe slecht ik voor mijn lijf zorgde???"

Karin van de G.

VERMOEIDHEID · STRESS · BURN-OUT · MINDER MOE

MinderMoe 

Park Oog in Al 1 

3533 HE Utrecht

telefoon: 06-12353194

email:     derek@mindermoe.nl

© 2019 by MinderMoe.nl

  • Facebook Basic Black
  • Twitter Basic Black
  • RSS Basic Black