minder moe in 30 dagen kennisbank1.png
witjes
Witjes​
Wanneer je een planning maakt dan loopt de planning vaak anders dan je dacht. Een taak of gebeurtenis heeft meer tijd nodig dan je dacht of iemand komt tussen door met een crisis of iets wat echt aandacht vraagt. 
Overvolle agenda 
Wanneer je agenda overvol is dan is het onmogelijk om rekening te houden met dingen die onverwacht zijn. Vaak is dan de enige mogelijkheid om tijd te creëren door andere dingen te laten liggen, minder tijd voor jezelf te nemen of door minder te slapen. Voor een keer is dat niet erg, maar wat is het gevolg wanneer dit structureel is? 
 
Wanneer je structureel niet genoeg tijd voor jezelf vrijmaakt om te ontspannen of te slapen dan heeft dit op den duur grote gevolgen voor je vitaliteit en balans. Vaak kun je dit ook aan mensen zien dat bijvoorbeeld wallen onder de ogen groter worden, het lichaam gewicht verandert en zelfs onverklaarbare lichamelijke klachten ontstaan. Daarom is het goed om in je planning keuzes te maken en bewust tijd over te houden. 
 
Weekplanning
Wanneer je kijkt naar je weekplanning, waar kun je tenminste 1 avond vrij houden voor jezelf? Dit kan echt puur tijd zijn voor jezelf maar dit zou ook kunnen zijn dat je op dat moment bepaalt waar je behoefte aan hebt. Heb je behoefte aan niks, dan kan dat. Heb je behoefte om een goede vriend of vriendin te zien spreek dit af desnoods onder voorbehoud. Zodat je dit op het laatste moment nog door kan laten gaan of niet, afhankelijk van hoe jij je voelt. 
 
Maak je in het weekend tijd voor jezelf of is dit ook helemaal vol gepland? Misschien is de kans groot dat je je weekend nodig hebt om je batterij weer helemaal op te laden voor je nieuwe werkweek. Zorg je dan ook dat dit mogelijk is? Kijk hoe jij ervoor kan zorgen dat je bijvoorbeeld een dagdeel in het weekend tijd hebt voor jezelf om iets te doen wat jou energie geeft en ontspannend is. 
 
Planning van je werk
Hoe is de planning van je werk? Ben je elke dag aan het pieken of zijn er ook momenten waarin je even wat rustiger aan kunt doen en je bijvoorbeeld tijd neemt voor wat makkelijkere taken of contact met je collega’s? Vaak zit er in je planning van je week een piek. Wanneer je voor de planning van deze piek wat meer ruimte overhoudt om het wat rustiger aan te kunnen zorg je ervoor dat je ook de energie hebt voor deze piek. 
 
Geen enkele werknemer houdt het vol om 4 of 5 dagen in de week zijn gehele werktijd gefocust en optimaal geconcentreerd te werken. Daarom is het goed om ook pauzes in te plannen (en deze ook misschien te blokken in je agenda) en om daarnaast tijd te nemen voor dingen die zijn blijven liggen of die wel belangrijk zijn maar niet een grote prioriteit hebben. Wanneer je elke week een tijdsperiode voor jezelf blokt dan kun je op dat moment kijken wat aandacht nodig heeft. Is dat wat meer tijd voor jezelf, het verwerken van iets wat achterstallig is geraakt of is dat iets anders? 

"Ik vier nu dat jouw programma zo’n omslag heeft bewerkstelligd. Dat ik naar zolder kan lopen zonder eerst op bed te ploffen omdat ik niet meer weet waar ik de energie vandaan moet halen om iets anders te doen. " 

Joke S.

"Ik had het idee dat ik juist grote drastische dingen moest veranderen om minder moe te zijn. Ik merk dat juist kleine dingen ook genoeg zijn en dit makkelijker vol te houden is."

Inez. S.

"De mails vind ik een goede reminder om mezelf elke keer weer even te helpen herinneren wat ik wil. En dat gaat goed want ik ben minder moe. Ik weet nu dat bepaalde personen me het meeste energie kosten. Ik blijf actie ondernemen!"

Herma B. 

Voor het eerst heb ik aan andere toe kunnen geven dat ik moe ben. Met de openheid kwam ook de verwondering en bijna schaamte; hoe is het mogelijk dat ik niet eerder zag hoe slecht ik voor mijn lijf zorgde???"

Karin van de G.

VERMOEIDHEID · STRESS · BURN-OUT · MINDER MOE

MinderMoe 

Park Oog in Al 1 

3533 HE Utrecht

telefoon: 06-12353194

email:     derek@mindermoe.nl

© 2019 by MinderMoe.nl

  • Facebook Basic Black
  • Twitter Basic Black
  • RSS Basic Black