minder moe in 30 dagen kennisbank1.png
positieve
prikkels
Positieve prikkels 
Prikkels kunnen je zowel energie kosten (energie-vretende prikkels) als energie opleveren (energie-gevende prikkels). Positieve prikkels zijn meestal energie-gevende prikkels en helpen je om meer te ontspannen. Positieve prikkels geven meestal ook plezier wat voor positieve energie zorgt. 
Wanneer je meer bewust bent van wat voor jou positieve prikkels zijn waardoor je plezier ervaart, lacht en ook meer ontspant kun je deze meer actief opzoeken gedurende de week. Een lijst met positieve prikkels om je te inspireren vind je in de blog 'Geniet momentjes'. Want vaak stimuleren positieve prikkels je zintuigen geur, smaak, reuk, tast en gehoor. Ze zorgen ervoor dat je echt even geniet!
 
Denk eens voor jezelf na, wanneer heb je voor het laatst echt heel hard gelachen? Wat was de omstandigheid of wat maakte dat je zo hard moest lachen? Welke positieve prikkels waren aanwezig? 
 
Van welk zintuig kun jij enorm genieten? Is dat meer wanneer je iets lekker proeft? Of wanneer je iets hoort zoals muziek luisteren of geluiden uit de natuur? Het kan ook zijn dat juist een aanraking of massage jou enorm laat genieten. Misschien ben je juist meer gevoelig voor bepaalde geuren, bijvoorbeeld onder de douche of wanneer je in bad ligt? 
 
Negatieve prikkel
Wanneer jij voor jezelf weet van welke positieve prikkels je energie of een fijn gevoel bezorgen dan is de kans ook groot dat stimulering op een negatieve manier van deze zintuig je veel energie kost. Een voorbeeld hiervan is wanneer je gehoor sterk ontwikkeld is en je enorm kunt genieten van natuurgeluiden, de kans groot is dat wanneer je dingen hoort die voor jou onaangenaam zijn dit je juist energie kost. 
Welk zintuig is bij jou gevoelig? Hebben prikkels die jou veel energie kosten te maken met stimulering van dit zintuig? 

"Ik vier nu dat jouw programma zo’n omslag heeft bewerkstelligd. Dat ik naar zolder kan lopen zonder eerst op bed te ploffen omdat ik niet meer weet waar ik de energie vandaan moet halen om iets anders te doen. " 

Joke S.

"Ik had het idee dat ik juist grote drastische dingen moest veranderen om minder moe te zijn. Ik merk dat juist kleine dingen ook genoeg zijn en dit makkelijker vol te houden is."

Inez. S.

"De mails vind ik een goede reminder om mezelf elke keer weer even te helpen herinneren wat ik wil. En dat gaat goed want ik ben minder moe. Ik weet nu dat bepaalde personen me het meeste energie kosten. Ik blijf actie ondernemen!"

Herma B. 

Voor het eerst heb ik aan andere toe kunnen geven dat ik moe ben. Met de openheid kwam ook de verwondering en bijna schaamte; hoe is het mogelijk dat ik niet eerder zag hoe slecht ik voor mijn lijf zorgde???"

Karin van de G.

VERMOEIDHEID · STRESS · BURN-OUT · MINDER MOE

MinderMoe 

Park Oog in Al 1 

3533 HE Utrecht

telefoon: 06-12353194

email:     derek@mindermoe.nl

© 2019 by MinderMoe.nl

  • Facebook Basic Black
  • Twitter Basic Black
  • RSS Basic Black